تبلیغات
امان از روز غفلت... - آتش بی تدبیری در چشم بنزین داخلی
 
پنجشنبه 29 آبان 1393 :: نویسنده : عباس توانا
اپیزود اول: سرکار خانم معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، سالها پیش و در سال 1389 زمانیکه رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بود در مصاحبه هایی جداگانه از بنزین تولید داخل به عنوان عامل اصلی آلودگی هوای شهر تهران یاد کرده بود و پاک شدن هوای نامطبوع پایتخت را به توقف تولید بنزین در داخل و واردات این فراورده از خارج کشور منوط دانسته بود. این طرز فکر سرکار خانم ابتکار ادامه پیدا کرد تا اینکه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، صندلی ریاست سازمان محیط زیست به وی واگذار شد. ابتکار اما طی یکسال گذشته شاید بیشترین موضع ‌گیری‌ و اظهار نظر را درباره آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها داشته است به طوری‌ که او در اواخر خردادماه امسال با ابراز نگرانی{!} بیش از حد اعلام میدارد: "آلودگی هوای تهران به علت آلودگی بنزین ها است چرا که بنزین پتروشیمی ها سرطان زا است و تمام اسناد لازم مبنی بر آلوده بودن بنزین داخلی موجود است." همین اظهارنظر و فشارهای مکرر سازمان حفاظت از محیط زیست برای رفع آلودگی هوای تهران کافی بود تا زنگنه، وزیر نفت نیز تولید بنزین را در دستور کار عادی پالایشگاههای بنزین قرار دهد و کاستی بنزین را از طریق واردات بنزین استاندارد یورو4 –دقت کنید یورو4- جبران کند.

اپیزود دوم: نوبخت، سخنگوی دولت در مهرماه امسال در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص سرطان زا بودن بنزین تولید داخل تصریح میکند: دولت قطعا سرطان زا بودن بنزین تولید داخل را نفی میکند. اما بلافاصله پس از انتشار این خبر، دفتر سخنگوی دولت با انتشار بیانیه ای ضمن تکذیب عدم آلودگی بنزین داخلی، منظور نوبخت را مربوط به بنزین توزیع شده –یا همان وارداتی- اعلام میکند و نه بنزین داخلی.

اپیزود سوم: از سوی دیگر در طی این مدتی که محیط زیست اصرار بر آلوده بودن بنزین پتروشیمی‌ها دارد مسئولان و مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و... منکر بالابودن میزان «بنزن» و آلوده بودن این بنزین‌های تولیدی هستند چنانچه هرکدام در اظهارات جداگانه ای به این مساله پرداخته اند:

*محمدحسن پیوندی، معاون مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی/۱۰ اردیبهشت ۹۳/خبرگزاری فارس: نکته مهم‌ تر آن است که این بنزین (بنزین پتروشیمی) اساسا در تهران توزیع نشده است که بتوان با آزمایش سوخت یا هوای تهران درباره آلایندگی آن اظهار نظر کرد.

*عباس شعری مقدم، مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی/۳۱ فروردین ۹۳/خبرگزاری دانشجو: بنزینی که در داخل کشور تولید شده و تحویل داده‌ایم، در همان جنوب کشور مصرف می ‌شود و جنجال ‌های کنونی و ارتباط دادن آلودگی هوای تهران به بنزین داخلی کاملا بی‌مورد است/ تاکید می‌کنم که این بنزین در همان جنوب کشور به مصرف می‌رسد.

*شاهرخ خسروانی، قائم‌ مقام مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران/۲۶ بهمن ۹۲ /هفته نامه تجارت فردا: در مورد شهر تهران هم از ابتدا اصلاً بنزین پتروشیمی در این استان مورد استفاده قرار نمی ‌گرفت و بنزین پتروشیمی بیشتر در بعضی از استان‌های جنوبی استفاده شده است.

*عبدالحسین بیات، عضو هیات‌ مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیرعامل سابق این شرکت/۲۶ بهمن ۹۲/خبرگزاری ایسنا: به دلایل اقتصادی بنزین تولیدی در پتروشیمی و پالایشگاه در همان استان تولیدکننده محصول و یا استان‌های همجوار مصرف می شود و تاکنون نشنیده ‌ام در پالایشگاه شهید تندگویان تهران گله ‌ای از کیفیت بنزین تولیدی پتروشیمی دریافتی داشته باشند.

*حمیدرضا کاتوزیان، رئیس پژوهشگاه صنعت نفت و رئیس سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی/۲۸ دی ۸۹/خبرگزاری مهر: در گذشته اعلام شد به دلیل بنزین پتروشیمی آلودگی هوای تهران زیاد شده است این در حالیست که این نوع بنزین در تهران مصرف نمی شود.

*مسعود میرکاظمی، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و وزیر اسبق نفت/۲۶ دی ۸۹/همشهری آنلاین: اصلا بنزین این واحدها (بنزین پتروشیمی) در تهران مصرف نمی‌ شود که این بنزین را عامل آلودگی هوای تهران بدانند.

 اپیزود چهارم: همین اظهارات متناقض باعث شد تا قوه مقننه برحسب وظیفه نظارتی خود این مساله را پیگیری کند فلذا مجلس شورای اسلامی، کمیسیون بهداشت را مأمور بررسی جنجال ها پیرامون آلودگی بنزین معرفی میکند. سخنگوی این کمیسیون نیز در آبان ماه سال جاری در مصاحبه ای تلویزیونی بیان میدارد که: "پس از دو ماه بررسی و همکاری با دستگاههای نظارتی در مساله بهداشت، به این نتیجه رسیدیم که بنزین تولید داخل هیچ آلودگی که سرطان زا باشد، ندارد. وزارت بهداشت که متولی سلامت کشور است پس از آزمایشات خود به مجلس اعلام کرد که نه تنها بنزین داخلی آلودگی ندارد و استانداردهای قانونی را دارا است بلکه بنزینهای وارداتی برخلاف اعلام قبلی مسئولین مربوطه شاخص های یورو4 را هم ندارد." آذین، دبیر کمیسیون اصل نود نیز به این جنجال ها واکنش نشان داد و ضمن رد ادعای سرطان زا بودن بنزین های داخلی گفت: "هیچ سندی توسط محیط زیست به کمیسیون اصل 90 درباره اثبات آلایندگی بنزین پتروشیمی ارائه نشده است و در مقابل اسنادی که از پالایش و پخش به دست کمیسیون رسیده درست خلاف این ادعا را نشان می‌دهد و آلایندگی بنزین پتروشیمی را رد می ‌کند. آنچه سازمان بازرسی کل کشور، وزارت نفت و استاندارد اعلام کرده بنزین وارداتی؛ از حداقل استانداردهای یورو‌ 4 برخوردار بوده و حتی در مواردی بنزین وارداتی نتوانسته شاخص تعریف شده یورو ‌2 را نیز به دست آورد که آزمایشگاه‌های خارجی نیز صحت این موضوع را تثبیت کرده‌اند."(برخلاف قول وزیر نفت که در ابتدای متن آمده بود)

اپیزود پنجم: جدای از اینگونه اظهارات کارشناسانه که ادعای آلودگی بنزین را رد میکند و حتی موجب تشکیک در بنزینهای وارداتی نیز می گردد، بررسی هزینه تحمیل شده به کشور از طریق واردات این فرآورده خالی از لطف نیست؛ متوسط روزانه واردات بنزین در ۳ ماه پایانی سال گذشته به ترتیب برای ماه‌ های دی، بهمن و اسفند، ۹۸/۶ میلیون لیتر، ۲۱/۱۰ میلیون لیتر و ۱۴/۷ میلیون لیتر بود، این در حالی بود که واردات بنزین پیش از این به ‌صورت محدود – یعنی متوسط روزانه ۲میلیون لیت- صورت می‌گرفت. متوسط روزانه واردات بنزین در ۳ ماه نخست سال ۱۳۹۳ نیز در ماه فروردین ماه ۱۵۱/۸ میلیون لیتر، اردیبهشت ماه ۴۸۹/۵ میلیون لیتر و خرداد ماه ۶۰۹/۴ میلیون لیتر بود تا اینکه روند واردات این فرآورده نفتی با انتشار اسنادی مبنی بر پایین بودن کیفیت بنزین وارداتی به طور موقت، متوقف شد. از سوی دیگر به نوشته نشریه پلاتس، متوسط قیمت یک بشکه بنزین در بازار خلیج فارس در ماه‌های نخست سال ۲۰۱۴، معادل ۱۱۹ دلار بود. در حالی که وزارت نفت بابت هر بشکه بنزین، ۹ دلار بیش از نرخ بازارهای جهانی - ۱۲۸ دلار- پرداخت می‌کند. از سوی دیگر در حالی بنزین گران‌ تر از نرخ بازارهای جهانی وارد کشور می‌شود که هزینه تولید هر بشکه بنزین در واحدهای پتروشیمی معادل ۱۰۹ دلار است.  مع الوصف با یک حساب سرانگشتی به وضوح نمایان است که اصرار بر واردات بنزین بی کیفیت از سایر کشورها از سوی برخی مسئولین علاوه بر آنکه موجبات تهدید سلامت جامعه را به همراه داشته، هزینه های جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصادی کشور وارد نموده.

اپیزود ششم: حال آنکه دلیل این همه اصرار معصومه ابتکار بر واردات این فرآورده، موضوعی است که تعجب همگان را بدنبال داشته، اصراری که علی الظاهر برخی از بستگان مسئولان منافعی در واردات بنزین دارند و حتی در همین زمینه سایت های مختلف خبری، مسئول وارادات بنزین را که توسط حجت الاسلام موسوی نژاد -عضو کمیسیون انرژی مجلس- از آن پرده برداشته شده  را «مهندس سید محمد هاشمی اصفهانی» همسر خانم دکتر ابتکار عنوان کردند. این موضوع جای بسی تامل دارد و نتیجه گیری در این مورد را به عهده خوانندگان می گذاریم...

 اما نگارنده اصرار مسئولین ذی ربط را در این موضوع ناشی از عدم اطلاعات کافی و کارشناسی میداند که در طول این یکسال و اندی در کارنامه مواضع سازمان حفاظت از محیط و زیست دیده می شود، این سازمان به جای اینکه به کاهای اصلی خود بپردازد، وارد کارهای حاشیه ‌ای شده، سلامت مردم را به بازی می‌ گیرد و موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود. البته همه این اتفاقات قابل پیش‌بینی بود؛ چرا که معصومه ابتکار دارای پیشینه سیاسی مشخصی است که نشان می‌دهد او تا چه اندازه با سران طیف افراطی اصلاحات و همچنین بدنه فتنه ارتباط دارد و سازمان متبوع خود را به مکانی برای پیشبرد اهداف این جریانات تبدیل کرده است. در همین مدت حدود یک سال و نیم فعالیت جدید او در این سازمان، به جای ارائه گزارش‌ هایی درباره خطراتی که سلامت مردم را تهدید می ‌کند و تلاش برای وضع قوانینی در راستای حمایت از جان مردم ایران، سازمان حفاظت از محیط زیست به یک پاتوق سیاسی برای ایجاد یک جنگ روانی تبدیل شده است؛ پاتوقی که از شایعه آلوده بودن بنزین تولید داخل تا دروغ بزرگ سرطان‌ زا بودن امواج پارازیت، همگی در آن ساخته می‌شود.

اپیزود هفتم: در هفته گذشته آلودگی هوای تهران بار دیگر به مرز هشدار رسید و محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط‌ زیست استان تهران از قرار گرفتن شهر تهران در وضعیت هشدار خبر داد و گفت: براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش ‌آلودگی هوا، شاخص کیفیت هوا در وضعیت ناسالم می ‌باشد. اما این هشدار گویا برای آنهایی که در این مدت به واردات بنزین مشغول بودند به یک خبر عادی جلوه کرد و حتی هیچ یک از روزنامه‌ها و رسانه‌هایی که مدتی سرطان زا بودن بنزین داخلی را تیتر اصلی خود قرار داده بودند، خبری درباره وضعیت آلودگی هوا منتشر نکردند. مسئولین دولتی نیز همچون این رسانه‌ها نسبت به وضعیت آلودگی هوا بی ‌توجه بوده و نه تنها جلسه‌ای در دولت برای بررسی وضعیت هوا تشکیل نشد، بلکه مسئولان مربوطه نیز در واکنش به این ماجرا تنها سکوت اختیار کردند.

در آخر اما لازم است مسئولین دولتی در اجرای مسئولیت خود به دور از حب و بغض های سیاسی عمل کرده و سلامت مردم را بازیچه منافع حزبی خود قرار ندهند و در مشورت های خود بیشتر از مشاورین متخصص بهره برند تا حلقه خانوادگی. امری که در مساله بنزین مغفول ماند....





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :


شنبه 28 شهریور 1394 09:41 ق.ظ
سلام، درست گویی، نه درشت گویی، باید در همه زمینه‌ها رعایت شود.
چهارشنبه 22 بهمن 1393 01:07 ق.ظ
سلام برادر عباس شما برادر علی اصغر مرتضایی راد میشناسید
عباس تواناسلام
بله
سه شنبه 21 بهمن 1393 06:17 ب.ظ
مطلب جالب و مفیدی بود
ممنون
شنبه 11 بهمن 1393 01:25 ق.ظ
سلام،به روزم با"طرحی برای بشریت".
http://khoonvalghalam.blogfa.com/
پنجشنبه 4 دی 1393 08:05 ب.ظ
سلام علیکم.نوشته هاتون بسیار پر بار است .لطفا نکاتی که در نوشتن و رسایی کلامتون وجود دارد و قابل انتقال و فراگرفتن توضیح دهید.
پنجشنبه 6 آذر 1393 11:18 ب.ظ
عباس جا عزیزم فارسی را پاس بدار،اپیزود چیه،بخش.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.


امان از روز غفلت...
عباس توانا
درباره وبلاگ

آیا آن روز خواهد رسید که دوشادوش احمد متوسلیان و دیگر سیوف خمینی، انتقام آن دوشنبه پاییزی و چادری که خاکی شد را بستانیم؟ آه از مادر … آه از دست سنگین و بی رحم … آه...
فمنهم من قضی نحبه و منهم من ینتظر.

شعار: سلاح ما قلم ماست.
یا حق

مدیر وبلاگ : عباس توانا
نویسندگان
آمار وبلاگ
تعداد کل پست ها :
آخرین بازدید :
آخرین بروز رسانی :
پایگاه دانشجویان انقلابی